Zarejestrować działalność może każda osoba fizyczna (pełnoletnia), która zamieszkuje na terenie RP, jak również osoba zagraniczna. W przypadku spółek cywilnych każdy ze wspólników powinien uzyskać wpis na swoje imię i nazwisko, a następnie zawrzeć umowę spółki cywilnej.
Pierwszym krokiem do założenia własnej działalności gospodarczej jest zgłoszenie tego faktu do Centralnej Ewidencji i Informacji, która prowadzona jest w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Wnioski o wpis do CEIDG, informacje i inne dane przekazywane są do CEIDG za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej, co pozwala na założenie firmy przez Internet, bez konieczności wizyty w jakimkolwiek urzędzie. Wniosek możesz wypełnić przy użyciu kreatora, który podpowie i poprowadzi cię krok po kroku przez procedurę lub klasycznie przy użyciu formularza wniosku CEIDG-1. Podstawą do złożenia wniosku w CEIDG jest identyfikacja tożsamości osoby, której wniosek dotyczy oraz podpisanie wniosku.
Jeżeli wniosek składany jest on-line, możesz to zrobić za pomocą podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego i w ten sposób zalogować się do systemu CEIDG. Jeżeli częściej korzysta się z portalu CEIDG, można również założyć konto, które przechowuje podstawowe dane wnioskodawcy, co przyśpieszy proces obsługi. Konto można założyć w sekcji Logowanie. Jeśli wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny, to gdy został założony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku na podany adres email. Wniosek o wpis do CEIDG może być również złożony w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy:
- osobiście
- wysłany listem poleconym (podpis na wniosku przesłanym listem poleceonym winien być poświadczony notarialnie).
Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek, potwierdza wnioskodawcy za pokwitowaniem przyjęcie wniosku, a następnie przekształca wniosek na formę dokumentu elektronicznego, opatruje go podpisem elektronicznym i przesyła do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od dnia jego otrzymania. Gdy wniosek został złożony w urzędzie gminy, a jest niepoprawny – organ gminy wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.
Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązującym drukiem do czynności rejestracji jest formularz CEiDG-1 – wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności godpodarczej. Wniosek CEiDG-1 należy wypełnić komputerowo albo na maszynie lub długopisem pismem wyraźnym, bez poprawek i skreśleń. W razie potrzeby dokonania korekty złożonego wniosku, zmian można dokonać po uzyskaniu wpisu w CEiDG, składając wniosek o zmianę wpisu (będzie to również CEiDG-1). Wszystkie daty należy podawać w formacie RRRR-MM-DD tj. rok-miesiąc-dzień. W części CEiDG-1 rubryki i pola obowiązkowe to:
- firma przedsiębiorcy, nazwa skrócona oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
- data urodzenia przedsiębiorcy
- numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
- numer identyfikacji podatkowej NIP, o ile taki posiada;
- informacja o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile taki posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
- oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, który został utworzony; dane te są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju, o ile to w danym przypadku możliwe;
- adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEiDG;
- data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
- określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
- informacja o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólnoty majątkowej;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek.
Do wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, przedsiębiorca może dołączyć (jeżeli zachodzi taka potrzeba):
- druk CEIDG-RB – informacja o rachunkach bankowych,
- druk CEIDG-MW – dodatkowe miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- druk CEIDG-RD – jeżeli jest większy przedmiot wykonywania działalności (PKD),
- druk CEIDG-PN – Udzielone Pełnomocnictwa oraz rubrykę 30 druku CEIDG-1 można wypełniać od 1 stycznia 2012 r.
Wniosek CEIDG-1 służy również do aktualizacji danych nieobjętych wpisem do CEIDG.
Wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej służy również do:
- wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
- zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
- zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników;
- przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.
Powyższe czynności dokonywane są nieodpłatnie.
Przedsiębiorca dokonujący wpisu do ewidencji działalności gospodarczej ma także obowiązek złożenia we właściwym Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych następujących druków:
- ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczeń lub zmiany danych osoby ubezpieczonej;
- ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego;
- ZUS ZFA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej (tylko dla wspólników spółek cywilnych rozliczających się pod danymi spółki cywilnej);
- ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki org. nie posiadającej osobowości prawnej – spółka cywilna.
Przedsiębiorca rejestrujący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej wypełnia i składa dodatkowo do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druk NIP-2.
Przedsiębiorca rejestrujący się jako płatnik podatku od towarów i usług (VAT) wypełnia i składa dodatkowo do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druk VAT-R wraz z opłatą skarbową w wysokości 170 zł.
Przedsiębiorca chcący prowadzić działalność gospodarczą w granicach Unii Europejskiej, wypełnia i składa dodatkowo do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druk VAT-R/UE
Druk VAT-R/UE składa się łącznie z drukiem rejestrującym VAT-R.