Wraz z początkiem 2021 r. rozpoczął się szósty rok funkcjonowania nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie Tarnowskim na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Dzięki zawartym porozumieniom z Państwa gminami, mieszkańcy powiatu mają ułatwiony dostęp do pomocy prawnej, ponieważ punkty zlokalizowane są na terenie każdej gminy.
Prawnicy udzielają pomocy prawnej w danej gminie od 2 do 3 razy w tygodniu (pojedynczy dyżur trwa 4 godziny dziennie). Od bieżącego roku uruchomiliśmy również w budynku Starostwa Powiatowego w Tarnowie dodatkowy pkt., w którym mieszkańcy (raz w tygodniu) będą mogli skorzystać z usług adwokata.
W chwili obecnej zuwagi na pandemię od dnia 3 listopada 2020 roku do odwołania zostało zawieszone osobiste udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego we wszystkich punktach zlokalizowanych w powiecie (zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Sprawiedliwości). Od tego dnia porady prawne odbywają się wyłącznie za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (tj. telefonicznie, e-mail itd.). Aby skorzystać z pomocy prawnej za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, należy umówić się telefonicznie w Wydziale Rozwoju Powiatu pod numerem telefonu +48 14 68 83 327 lub +48 571 356 913 (w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Tarnowie). Istnieje również możliwość rejestracji internetowej pod adresem https://np.ms.gov.pl/małopolskie/tarnowski.
W Powiecie Tarnowskim w 2020 roku udzielono łącznie 1290 porad prawnych. W 2020 roku było ich 1784. Spadek w ilości porad prawnych związany jest z tym, że pkt. przez jakiś czas były zamknięte, a teleporady nie cieszyły się tak dużym zainteresowaniem. Celem zobrazowania w załączeniu przesyłam tabelę z wyliczeniami w rozbiciu na wszystkie gminy. Przedstawione w tabeli liczby nie są do końca miarodajne, ponieważ w przypadku teleporad zdarzało się, że mieszkańcy danej gminy uzyskiwali pomoc prawną od prawników, którzy docelowo na co dzień nie udzielali tam porad prawnych (pełnili dyżury w innej gminie i do tego pkt. została przyporządkowana porada w systemie).